حسین سالار قلبها
در ابتدای مقاله اجازه می خواهم سبک و شیوه اهل لغت را پیش روی گذاشته و از لغت و ریشه بگویم، شاید در لغت رموزی نهفته باشد که چراغ هدایت شود، برای نسلی که از فرهنگ غرب سیلی می خورد و در برزخ بی هویتی سرگردان می شود.چرا که اصل هر چیزی به ریشه آن برمی گردد. به قول معروف اصل پدر نیکو نگردد چونکه بنیادش بد است ایثار مصدر باب افعال است (ابواب ثلاثی مزید ) از سه حرف اصلی (همزه،ث،ر )تشکیل شده است. نثر وقتی به باب می رود دو همزه کنار هم قرار می گیرد. همزه اول مکسور (همزه باب افعال است) همزه دوم (از حروف اصلی فعال) به جهت کسره ماقبل قلب به یاء و به ایثار تبدیل می شود. (ایثار به معنای دیگری بر خود مقدم داشتن) (یا معنای برتری جستن) راستی در کلمه ایثار چه می بینید، شما مفهوم ایثار را به تمام معنی در کلمه ایثار در می یابید و با تمام وجود از خود گذشتگی را حس می کنید. ملاحظه می کنید که ایثار، حرکت همزه باب افعال را بر خود مقدم داشت و حرف اصلی تبدیل به یاء شد به جهت کسره ما قبل. آری، اینجاست که ایثار فدای ایثار می شود. و به بیان فلسفی، ایثار ایثار است به حمل شایع صناعی. آری بیاییم از مقوله لفظ و لغت جامعه بر گیریم و بر سر سفره مفهوم بنشینیم. و به این بیاندیشیم که واژه فرهنگ و مفهوم ایثار چه زمانی متولد شد، پدر و مادر ایثار چه کسانی هستند؟ از خود سوال کنیم آیا مفهوم ایثار و از خود گذشتگی با انقلاب شکوهمند اسلامی متولد شد یا عقبه تاریخی مفهوم ایثار به زمان ائمه اطهار برمی گردد؟ یا خیر، بلکه به عقب تر از آن به زمان پیامبران برمی گردد؟ گمشده ما چیست؟ در قرون و تاریخ ........؟ شاید زیبنده باشد قبل از این که شناسنامه ایثار را بررسی کنیم به یک تقسیم بندی اجمالی اشاره ای داشته باشیم. تعریف مفاهیم: فرهنگ: عبارت است از کلیه روش های زندگی که به وسیله انسان در جامعه به وجود می آید. ایثارگری: اصطلاح ایثارگری را می توان در دو معنی عام و خاص تعریف کرد. تعریف عام ایثارگری مربوط به همه ملت هاست و به عبارتی در همه فرهنگ ها وجود دارد. مفهوم عام ایثارگری در سطح ملی و انسانی قابل دسته بندی است که مفهوم انسانی از مفهوم ملی عام تر است. در هر دو مقوله انسانی و ملی به معنای گذرا از منافع شخصی به نفع منافع جمعی استادگر این از خود گذشتن فقط اختصاص به یک ملت در یک محدوده جغراقیایی داشته باشد. که نمونه آن شرکت در جنگ برای مقابله با تهاحم دشمن خارجی است. در صورتی که از خود گذشتن محدود به یک منطقه جغرافیایی نباشد و در خدمت کلیه انسان ها و انسانیت باشد..ایثارگری در سطوح انسانی است. مانند فعالیت پزشکان بدون....(2) مفهوم ایثارگری در سطح خاص نیز در دو حوزه مطرح می شود. -ایثارگری دینی -ایثارگری مسلکی وقتی فرد به خاطر آرمان هایی که در دین وجود دارد،منافع دینی را بر منافع فردی مقدم می دارد، ایثارگری دینی مطرح می شود (منظور از دین، ادیان آسمانی است)اما زمانی ه فرد به خاطر آرمان هایی که در مسلک نهفته است از منافع فردی می گذرد، ایثارگری در سطح مسلک مطرح می شود. نظیر ایثارگری در راه آرمان های کمونیستی یا آرمان های حزبی. اما شهادت یا مرگ در راه آرمان جلوه ای از ایثارگری است، که در سختی عام، هنگامی رخ می دهد که فرد یا برای مقابله با تهاجم دشمن به کشور یا به خاطر آرمان های انسانی جان خویش را از دست می دهد. شهادت در معنی خاص، زمانی است که فرد به خاطر آرمان های مذهبی یا مسلکی جان خویش را از دست می دهد. از این رو شهادت در معنی عام در همه ملت ها وجود دارد موارد ارج است.(3) بگذاریم، چون روی سخن با زنان ایثارگر است فرصت را مغتنم شمرده و به عقب برمی گردیم و با هم تاریخ اسلام را ورق می زنیم و به دو مصداق از مصادیق ایثار در دو زمان مختلفف ولی مشترک در اهداف و متحد در جنسیت یعنی ایثار اناث اشاره می کنیم مفهوم ایثار وقتی که در مصداقی به اوج می رسد، ماندگار می شود. بیاییم به هاجر نظاره کنیم. او که از خود گذشت و جهاد کرد. کوشید برای از بین بردن عطش اسماعیل (ذبیح الله ) هاجری که خانه و کاشانه را رها و هفت بار بین صفا و مروه سعی کرد او که هاجر شد و از هواهای نفسانی برای رسیدن به قرب الهی دست کشید. او که اول معلم برای حجاج بیت الله الحرام بود. آری هاجر با سعی خود چه درس زیبایی به جهانیان داد. درسی که کتابش ایثار، فصولش صفا و مروه و نقبه اش در حج است. درسی که قبولی حج آن منوط به آموزش و تلاش بین صفا و مروه است. حالا بیایید در منزل بانوی ایثارگر دیگری را بگشاییم. این منزل، خانه علی و زهرا (س) است، دقیق تر نگاه کن توجه داشته باش که زهرا (س) است، دقیق تر نگاه کن توجه داشته باش که زهرا (س)چگونه برای دفاع از حریم ولایت بین دیوار و در، ایثار می کند، به گونه ای که حمایت از ولایت را به همه می آموزد. حال باید پرسید شناسنامه ایثار زنان به کجا رجوع می کند و محل صدور از خود گذشتگی علت اصلی فرهیختگان چرا به این سو از مرز توجه نمی کنید که جوانان برومند رشید این مرز و بوم، مردانمان از اسماعیل و علی اکبر ...... و ائمه اطهار درس مردانگی و آزادگی و زنان غیور کشور ما فرزندان کوچک ما از حضرت علی اصغر و رقیه ....درس صبر آموخته اند، ورق به ورق دفتر تاریخ اسلام درس از خود گذشتگی و ایثار را برای بازماندگان به ارث گذاشته است. و شما ای مردان غیور ایران و ای دولتمردان زحمتکش نظام جمهوری اسلامی بدانید و به دیگران هم بیاموزید که شهادت جلوهای از ایثار است و جانبازان شهدای زنده مان و همانند شهدا علت های این انقلاب هستند پانوشتها: 1-سوره والفجر آیات 29و30 2-مجموعه مقالات همایش ایثارگران، مرداد ماه 1380 صفحه 115 3--مجموعه مقالات همایش ایثارگران، مرداد ماه1380 صفحه 116 زهرا چوپانی
By Ashoora.ir & Night Skin